Yoga mot PMS och mensvärk

Det där med att var kvinna är inte så lätt alla gånger när hormonerna åker berg-och-dalbana och sedan när man haft sin pms så avrundas det med värk, illamående och yrsel, kanske rent av svimning. Förvisso har det blivit lite bättre med åren men det varierar ju ändå. Ibland har det varit okej, andra gånger inte okej.

Eftersom det stökade med den grejen fick jag ett tips om att yogaövningen höftlyft skulle kunna underlätta. Jag skulle göra den 3 minuter om dagen så jag började med det.

Man börjar med att ligga på rygg och böjer knäna så hälarna kommer så nära rumpan som möjligt. Om man når tar man tag runt anklarna, gör man inte det så lägger man bara armarna längs kroppen med handflatorna ner mot golvet, eller så tar man tag i byxbenen. Sen tar man ett andetag in, lyfter baken från underlaget och pressar upp höfterna mot taket. När man andas ut sänker man ner baken igen. Sedan upprepar man det hela i 3 minuter. Andas in, lyft upp. Andas ut, sänk ner.

Övningen kan också göras statiskt då man pressar upp höfterna hela tiden och istället för andas in och ut, så eldandas man. Det är en andningsteknik som jag tänkte hoppa över att beskriva den här gången.

Månaderna kom och gick. Några större besvär hade jag inte utan efter varje ”månadselände” konstaterade jag att ”det gick ju bra den här gången också”. Så jag började slarva. Rejält. För jag ”hade ju inga problem…”

Nästkommande månadselände var vidrig. Jag fick en pms från helvetet och precis när mensen skulle igång råkade jag ha ett möte inbokat. Jag kom dit med värk, illamående och frossa. Den jag skulle ha möte med tyckte jag skulle åka hem så kunde vi ta mötet en annan gång.

Så nu vågar jag inte låta bli att göra mina höftlyft. Om jag med ett så enkelt sätt kan hålla kvinnobesvären på avstånd så är det helt klart värt att göra en enkel övning på ynka 3 minuter före frukost.

Lev väl!

FacebookTwitterGoogle+LinkedInPinterestStumbleUponDela

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>